Stem

Heesheid, een schorre stem, een naar gevoel bij het stemgeven of zelfs je stem helemaal kwijt zijn. Deze dingen kunnen erg lastig zijn in het dagelijks leven. Zeker als je een beroep hebt waarbij je stem essentieel is, denk aan leerkrachten, sportinstructeurs of zangers. Ook kinderen kunnen last hebben van een hese of schorre stem. Ook in dat geval kunnen wij hulp bieden.

Onze logopedisten die gespecialiseerd zijn in het behandelen van stemklachten, kunnen u voorzien van informatie, bruikbare tips en doen oefeningen met u om de stem weer gezond te krijgen. Er wordt gekeken naar een totaalpakket van lichaamshouding, spierspanning in het lichaam, adem, stemgebruik, articulatie en mimiek. Wij maken hierbij gebruik van de volgende technieken/methoden:

  • Pahn-methodiek: De methode van Pahn bekend als ‘nasaleermethode’. Uitgangspunt is het bereiken van ontspannen stemgeving door middel van een nasaal geluid. Dit nasale geluid wordt eerst ‘overdreven’ aangeleerd, daarna wordt het steeds meer toepasbaar gemaakt binnen het dagelijkse spreken. Er wordt een nieuw, functioneel economisch stemgebruik aangeleerd.
  • Complete Vocal Technique: Dit is een zangmethode ontwikkeld door de Deense zangpedagoge Cathrine Sadolin. De principes ervan zijn niet alleen toepasbaar voor de zangstem, maar ook voor de spreekstem.
  • Manuele facilitatie van de larynx: wanneer de stemklachten gepaard gaan met een globusgevoel of overmatige spanning in het keelgebied, kan het masseren en stretchen van het strottenhoofd, de nek en de mondbodem helpen om de spierbalans te herstellen.
  • Lax Vox: Deze methode is goed toepasbaar voor volwassenen en kinderen, zowel voor beroepssprekers, zangers als mensen die hun stem niet vaak gebruiken, maar toch klachten ervaren. Deze methode zorgt voor ontspannen stemgeving door in water te blazen door een speciaal rietje (‘bubbelen’). Door het bubbelen ontstaat er ontspanning in het hele hals-/keelgebied.
  • Coblenzer: De stemscholing volgens Coblenzer heeft geen therapeutische oorsprong. De oefeningen zijn ontstaan uit het werk met acteurs met ‘gezonde’ stemmen. De opvattingen en daarbij behorende oefenstof zijn wel bruikbaar in een therapeutische oefensituatie. Het gaat uit van drie principes: aandacht, gerichtheid en een evenwichtige houding. De methode gaat ervan uit dat door daadwerkelijk en geconcentreerd aandacht te hebben voor iets, vanzelfsprekend de juiste, reflexmatige spierbewegingen zullen volgen.

De behandeling van stemstoornissen bij kinderen vereist een andere aanpak dan bij volwassenen. Een aantal logopedisten in de praktijk is hierin gespecialiseerd.